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Connecting the future    

GARR Conference is the annual meeting of users, operators and managers of the Italian national education and research network aimed at sharing experiences and comments on the use of the network as a tool for research, training and culture, in different contexts and disciplines.


GARR Conference 2019 - Video


Thematics     

Thematics    

At the hearth of this years’ conferenceare the new IT challenges in multidisciplinary research: from cybersecurity to artificial intelligence, from data preservation to their reuse, from education to open science.

These are topics of interest for the many communities that are part of the GARR network and are becoming more and more interlinked and multidisciplinary. The conference will be an opportunity to present success stories of innovation and topics for discussion for the world of academia, research, education, health and humanities.

5 giugno 2019

Giorgia Bassi

IIT-CNR
https://www.iit.cnr.it/

Ludoteca del Registro .it: un progetto di educazione digitale

Dal 2006 lavora nel gruppo Relazioni Esterne all’Istituto di Informatica e Telematica del Cnr di Pisa in cui ha sede il Registro .it (www.registro.it) l’anagrafe dei nomi a dominio a targa .it. Dal 2011 cura l’attività editoriale, la comunicazione e le attività di divulgazione della Ludoteca del Registro .it (www.ludotecaregistro.it), progetto patrocinato dall'Autorità Garante per l'Infanzia e l'Adolescenza, dedicato in prevalenza ai bambini delle scuole primarie. Ha collaborato al progetto e ai contenuti dell'app Internetopoli (www.internetopoli.it), inserita dal Miur nel kit di lavoro per le scuole, in occasione dell'Italian Internet Day (30 aprile 2016). E’ coautrice dell’ebook, “La Rete e il fattore C. Competenze, Consapevolezze e Conoscenze”, della Collana WoW (World of Wister).

Since 2006 she has been working in the External Relations group at the Institute of Informatics and Telematics of the Cnr of Pisa where the Registro .it (www.registro.it) is located, the Registry of .it Internet domains. Since 2011 she has been dealing with the editorial activity, communication and dissemination activities of the Ludoteca del Registro .it (www.ludotecaregistro.it), a project sponsored by the Authority for Childhood and Adolescence, dedicated mainly to children of primary schools. She collaborated on the project and on the contents of the “Internetopoli” web app (www.internetopoli.it), chosen by Miur as a tool for the "school kit" on the occasion of the Italian Internet Day (April 30th 2016). She is coauthor of the ebook, "La Rete e il fattore C. Competenze, Consapevolezze e Conoscenze "

SESSIONE 7. Scuola digitale e formazione

La Ludoteca del Registro .it

L’intervento presenta il progetto Ludoteca del Registro .it (IIT, CNR Pisa), dedicato alla diffusione della cultura digitale a partire dalle classi primarie, intesa come uno strumento per valorizzare tutte le opportunità offerte dalla Rete e rendere quindi i giovani utenti in grado di utilizzarla con responsabilità e in sicurezza, grazie anche ai nuovi laboratori dedicati alla cyber security. In generale, i laboratori hanno come tema centrale la Rete, in tutti i suoi aspetti, dalla struttura tecnica alla storia e organizzazione, per arrivare ai temi legati alle risorse (social media, internet delle cose, smart city) e ad un loro utilizzo sicuro. La Ludoteca si rivolge quindi ai bambini delle scuole primarie, con l’obiettivo iniziale di ampliare la loro “digital literacy”, ovvero la conoscenza funzionale e procedurale di strumenti e tecniche per l'utilizzo di tutti i device digitali. Un buon bagaglio di conoscenze tecniche rappresenta infatti la base su cui impostare un utilizzo della Rete consapevole, responsabile e non più passivo. Il tema della Rete Internet è introdotto a partire dai suoi meccanismi di funzionamento (linguaggio binario, trasmissione dei dati, nomi a dominio, indirizzo IP, protocolli), per trattare in seguito le principali problematiche legate all’utilizzo del web, come ad esempio la tutela della propria identità digitale e privacy o l’attendibilità delle fonti e dei contenuti online. L’esigenza di diffondere i contenuti del progetto su larga scala ha portato a realizzare nel 2015 la web app “Internetopoli”, compatibile con la Lim e scaricabile all’indirizzo http://www.internetopoli.it, pensata per offrire ai docenti un percorso guidato che permetta di lavorare in classe anche in totale autonomia, consultando il materiale di supporto e approfondimento a corredo dello strumento. I contenuti dell’app ripropongono tutte le tematiche affrontate nei laboratori nelle classi e si articolano in otto livelli di navigazione. Infine grazie al progetto di peer education "Let's Bit" è stato possibile coinvolgere anche i ragazzi degli istiuti superiori che, dopo un periodo di formazione, hanno affrontato le lezioni nelle classi nel ruolo di educatori junior della Ludoteca. Ad oggi, sono oltre 11.000 i bambini incontrati in tutto il territorio nazionale, per un totale di 1100 ore di formazione; i lab di cyber security, lanciati in questo anno scolastico, hanno visto la partecipazione di oltre 1000 bambini.


Ludoteca del Registro .it

The speech talks about the so called "Ludoteca del Registro .it" (IIT, CNR Pisa), a project dedicated to the dissemination of digital culture starting from the primary classes, in order to promote all the opportunities offered by the Internet and make young users able to use it responsibly and safely, even with the help of our new laboratories specifically dedicated to cyber security. In general, the Ludoteca workshops have as main theme the Internet, in all its aspects, from the technical structure to the history and organization, starting form the issues related to its resources (social media, internet of things, smart city) and their safe use. Therefore, the "Ludoteca del Registro .it" addresses children in primary schools, with the initial aim of improving their "digital literacy", that is, the functional and procedural knowledge of tools and techniques for using all digital devices. In fact, a good experience of technical knowledge is the main basis for a responsible and no longer passive use of the Internet. The Ludoteca staff introduces to the children the "internet" theme starting from its technical mechanisms (binary language, data transmission, domain names, IP address, protocols), dealing later with some of the main problems related to the use of the web, such as the protection of one's digital identity and privacy or the reliability of online sources and content. In 2015, with the aim to promote the project on a large scale, the "Internetopoli" web app was created. This app, downloadable at http://www.internetopoli.it, allows teachers to work in class in total autonomy, simply consulting the support and in-depth material accompanying the tool. The contents of the app are divided into eight navigation levels. Finally, thanks to the "Let's Bit" peer education project, Ludoteca managed to involve, in the role of junior educators in primary schools, also the kids of higher institutes, after a short training period in Cnr. At the present, the project has met over 11,000 children across the country, for a total of 1100 training hours; during this school year, over 1000 children participated in the activities of our cyber security labs.

 

Sponsor

Huawei
Main Sponsor

TIM
Fortinet